dinsdag 13 mei 2014

Uit de oven

Mijn eerste schaaltjes zijn gebakken.



Deze schaaltjes / kommetjes heb ik in de academie op de draaischijf gedraaid.

Na een eerste bakbeurt op 950° kregen ze een kleurtje. Ik koos voor een combinatie van groen (koperoxide) en blauw (kobaltoxide). Nog een transparant glazuur erop en ze mochten weer in de oven. 1160° deze keer.

Ik ben blij met de resultaten hoewel ik ook wel weet dat ik nog veel kan leren en allerlei kan verbeteren.

De details: (omdat ik er zo blij mee ben)





allemaal wit bakkende klei



In september moesten wij, eerstejaars, een cilindervormig potje maken van 10 op 15 cm. Ook die heb ik een kleurtje en wat glans gegeven:


kobalt- en een beetje ijzeroxide op zwart bakkende klei
 
 
 
 
Ziezo, wij kunnen in stijl olijven, tomaatjes, augurkjes, kaasblokjes, ... serveren!
Er zitten nog schaaltjes in de oven. Voorlopig kan ik alleen maar dit soort kommetjes draaien. Oefenen, oefenen, oefenen ...
 
 
 
 



4 opmerkingen:

JoChapeau zei

Natuurlijk ! Ik zou ook wel heel blij zijn met zo'n resultaat !

Atelier het Uilenhuis zei

Oh wat leuk zeg! Ik ga in de zomer ook een paar dagen keramieken (wel net wat anders misschien), dus leuk om al wat inspiratie op te doen. Ik vind ze super geworden!

hobbyloes zei

Wat leuk, je eigen gebakken schaaltjes, ze zijn mooi hoor.
Zo'n oven moet wel loeiheet zijn.
Ik vind het knap hoor.

wannesraps zei

Wauwzo mooi!! Als ik nog een hobby zou hebben dat ik echt goed zou willen kunnen, dan zou ik voor potten bakken gaan, maar ik heb nu al geen tijd. Na kaarsen maken, manden vlechten, vilten en zit ik nu bijna altijd achter de naaimachine of maak ik af en toe een stempel