vrijdag 13 juli 2018

De nieuwe mal

Voor mijn verjaardag vorige maand kreeg ik o.a. een nieuwe gipsen mal. Dat is een goede stimulans om opnieuw met keramiek te beginnen.

Het is een vrij ruime mal voor een ronder schotel met een platte bodem. Ideaal voor sla of groente.

Eerst gebruikt ik hem als drukmal voor zwart bakkende klei. Ik legde rolletjes klein in de vorm en maakt die mooi glad. De buitenkant liet ik onbewerkt zodat het handwerk later zichtbaar blijft.

Nu is de kom nog bruin, maar na de glazuurbak op zeer hoge temperatuur zal ze zwart worden. Dat is tenminste de bedoeling.


 
 
 
Gisteren kocht ik een nieuwe emmer gietporselein en werd de mal weer van zijn plaats gehaald.
 
Eerst volgieten en laten staan. Dat duurde een kwartiertje. Het vocht trekt in de poreuze gipsen wand en er ontstaat een laagje vaster porselein. Dan wordt de mal leeggegoten en blijft er op de wand een dunne of dikker laag porselein over. Die moet nu verder drogen.
 

 
 
Dat was gisterenavond. Vanmorgen was het porselein zo opgedroogd dat het van de gipsen wand los was gekomen. Tijd om de nieuwe kom-in-wording uit de mal te halen.
 
 
 
 
 
 
De sporen van de zwarte klei zijn aan de buitenkant nog wat zichtbaar op het witte porselein.

 
 
Nu moet ik de rand nog afwerken, de kom laten drogen en dan kunnen ze allebei in de oven voor een eerste bakbeurt op 950°C. Geduld!
 
 

Ik ben blij dat ik weer de energie en de zin gevonden heb om opnieuw aan de slag te gaan. Het zal me helpen om mijn emoties van kwaadheid op de zoon en verdriet om de zoon wat te temperen.
 
 
 
 
 

Geen opmerkingen: