dinsdag 21 augustus 2018

Zomer

Wat was dit een zalige zomer. Ik weet het, eigenlijk is het helemaal nog niet gedaan met al die heerlijkheid, maar zodra de temperaturen wat beginnen te veranderen, krijg ik zin in het volgende seizoen.

Dit jaar gaan we omwille van de ziekte van mijn zoon (terminaal kanker) niet naar Compostelal stappen. Eerst vond ik dat wel erg, nu ben ik er helemaal overheen. Er zijn belangrijkere dingen in het leven dan een pelgrimage. Trouwens, de kathedraal van Santiago de Compostella zal er volgend jaar ook nog wel staan. En pelgrimeren kun je in het alledaagse leven ook wel.

Wat maakte mijn zomer zo fijn?

Natuurlijk de overdaad aan zon. Ik denk dat ik mijn voorraad vitamine D goed heb aangevuld.
Daarna komen de kookboeken. Hoewel het niet echt evident is om bij zeer zomerse temperaturen aan het fornuis of de oven te staan, heb ik toch nogal wat recepten uitgeprobeerd uit de kookboeken die ik voor mijn verjaardag kreeg.

En toen kreeg ik van Delhaize de vraag om hun bio producten te promoten.
Bio, dat deed ik, graag. Ik ging met de boodschappentas naar de supermarkt: keuzestress :-)


Thuis sneed ik de aubergines in plakken om eerst te roosteren. Dat smaakt altijd veel beter! De plakken aubergine bestrooi je met grof (zee)zout en laat je een half uurtje uitlekken. Je droogt ze af en daarna krijgen ze een beetje olijfolie en specerijen (peper, sumak en pul biber in dit geval) en ze mogen dan wat bruinen onder de grill.


 
Samen met aardappeltjes, paprika, kippenstukjes, uien, courgettes en feta mogen ze nog eens een half uurtje in een warme (180°) oven. En dan is dit het resultaat:


Het sausje is bio yoghurt met kruiden: peterselie, munt, peper, zout.

De gasten, groot en klein, waren opgetogen en de hele schotel is leeggesmuld.

 
 
Ook Flynn, de huiskater, was in de wolken!

 
 
De bio-zomer is geslaagd. Ik koop nu meer bio producten dan vroeger. Onbespoten is toch wel beter. Ook in de kruiden- groentebak gebruik ik geen pesticiden of chemische groeimiddelen en toch hebben we zoals elk jaar weer een oerwoud rucola en een overdaad aan rozemarijn  en salie. Ook de sla, selder en bietjes doen het goed ondanks de droogte.
 
 



 
 
De lavendel die  twee jaar geleden samen met witte klimrozen de buxus mocht vervangen, is geoogst, een deel toch. De geurige zaden ga ik op een doek uit de halmen schudden en dan in een blikken doos bewaren. Die komen zeker in kruidenzakjes.
 
 
 
Als je verschillende kruiden in zaad laat komen, heb je een rijke oogst voor de keukenkast. Korianderbolletjes hingen eerst  buiten en liggen nu binnen nog te drogen:
 
 
 
In het avondlicht zijn de kleuren niet echt helemaal in orde, maar dat vergeef ik mezelf met veel plezier!
 
Niet alleen de keuken kwam aan haar trekken deze zomer. We gingen fietsen, ik kreeg al twee wespenbeten en we gaan drie keer per week naar de fitness! Wie had ooit gedacht dat ik fitness plezierig zou vinden?! Ik zeker niet en toch is het wonder gebeurd. Ik laat mezelf met veel plezier 's morgens een beetje (veel) afzien. Het doet deugd. Ik laat alle problemen los en zweet me te pletter.
 
 
En nu is dat hele feest bijna voorbij. Eigenlijk ben ik zo gelukkig met hoe deze zomer verliep, dat ik de herfst of winter heel optimistisch tegemoet zie. Het is goed geweest, we hebben volop genoten van het geen-jas-en-paraplu-weer en nu is het opnieuw tijd voor wat anders. Wij, mensen van het gematigde klimaat, hebben deze afwisseling nodig. De zomer neemt stilaan afscheid, ik ben er helemaal klaar voor!
 
 




1 opmerking:

With love - by Eva zei

Ik word vrolijk van jouw optimisme!