maandag 20 januari 2014

... daar staat een huisje...

... of bijna toch.

Er ligt een dekentje op mijn tafel.
Het ligt er al lang en af en toe lijkt het wat meer op wat het moet / gaat worden:



Een huisjes-dekentje met verschillende dieren die door de ramen komen piepen.


 
 



Voor de allereerste keer volgde ik een patroon, een ontwerp uit een boek. Vorig jaar kocht ik Modern patchwork Van Elizabeth Hartman (die vind je hier). Het is een boek met prachtige quilts; je zou er echt voor leren naaien als je dat nog niet kon!
 
 
 
 
 
 
De dieren komen van een echino-stof die ik vorige zomer bij Julija in Antwerpen kocht. De kleur van elk dier was de basis voor de stofkeuze van de huisjes. Die stoffen komen uit mijn ruime voorraad. En zo kijken een groene vlieg, een roze/rode giraf, een blauw hert en een paarse uil door hun venstertje.

 
 

De huisjes heb ik helemaal volgens het boekje gemaakt, de samenstelling heb ik zelf berekend en aangepast aan de breedte van de achtergrondstof.
 
Het boek schrijft een effen achtergrond voor, maar de dochter, voor wie de quilt bedoeld is, ging resoluut voor bloemetjeskatoen dat we op het bekende adres in Kapellen kochten. Nu is het dekentje veel lichter en echt wel lenteachtig. En wat willen we nog meer in deze donkere regendagen.
 
Voor de foto heb ik de huizen met hun achtergrond op de zetel gedrapeerd. Echt duidelijk is het misschien niet, maar wacht tot dit project klaar is...!
 
Wat moet er nu nog gebeuren? 
  • alle tussenstukken snijden
  • huisjes en tussenstukken tot een top samenstellen
  • het flatgebouw (drie verdiepingen) voor de achterkant in de achtergrondstof passen
  • de tussenvoering knippen
  • de drie lagen aaneen spelden
  • doorstikken (het eigenlijke quilten)
  • rand afwerken
 
Nog even geduld! Langzaam maar zeker komt het er.
 




 

1 opmerking:

janien zei

Knap! Mijn bewondering kan niet op ... Zoveel moois. Altijd nieuw scheppend (hand)werk op deze blog! Textielkunst!