dinsdag 2 februari 2016

Tricottijd



Zondagmiddag was het met zon en regen niet echt wandelweer, wel binnen-blijf-tijd en terwijl mijn man zich met vliegtuigen, motoren en elektronica in zijn atelier terugtrok, ruimde ik de naaihoek op en begon aan een stapeltje T-shirts voor de huisgenoten.

Met een goed patroon en enkele stofjes zijn T-shirts gemakkelijk bandwerk en tegen de avond lagen er drie nieuwe exemplaren klaar. (Het strijkijzer zou eigenlijk nog wel eens langs mogen komen, denk ik.)



Het T-shirt voor de dochter mislukte helemaal! Eerst was de halsuitsnijding vooraan te hoog. Ik tornde het elastische stiksel en de naad - met overlock genaaid - los en knipte een diepere hals en een nieuw biesje. Had ik maar naar mijn inwendige stemmetje geluisterd. Het biesje was niet kort genoeg, gevolg: een lodderende rand. Niet echt wat ik wil of mooi vind.




Ik had niet echt de moed om alles nog eens heel voorzichtig los te maken en reed maandag even langs de stoffenleverancier in Hoogboom. Raar, maar waar: het stofje lag nog in het rek. Dat gebeurt daar niet zo dikwijls, zeker niet na enkele maanden. We hadden dus geluk, want het is echt wel een mooi stofje. Licht grijs met zilveren nopjes.

 
De mislukking gebruik ik in een ander project. Dat is voor later.

Ook voor mijn man liggen er nog twee lappen klaar:


De rechtse lap past niet echt bij hem omdat hij bijna altijd sandalen draagt, maar de linkse is echt iets voor hem: allerlei vliegtuigen getekend naar echt model. Hij kent er alle namen van. Dat komt dus dik in orde.

Vanavond gaan we met de Compostela-vrienden pannenkoeken eten, dan heb ik geen tijd om te naaien, maar de weerman voorspelt voor deze week nog meer regenachtige of gure dagen. Ik ben er klaar voor!








Geen opmerkingen: