dinsdag 28 april 2015

bezig met vogeltjes

In de tuin is het sinds enkele weken druk op vogelgebied. De merelouders hebben twee kindertjes uitgebroed, gevoed en uit het nest geholpen. Die zijn nu al zelfstandig.
De kauwen zijn nu een nest aan het bouwen en dat willen ze blijkbaar graag extra zacht maken. Ze hebben zelfs de lonten uit onze tuinfakkels geplukt!

Terwijl de echte vogels zich goed bezig houden, begon ik aan de mal voor hun gipsen evenbeeld en dat is ook een zware bevalling.

Eerst werd het gipsen vogeltje vastgemaakt in een bedje van klei

 
 
De 'gaten' aan de zijkanten zijn slotjes. Die zorgen ervoor dat ik later de mal op de juiste manier ineen klik om er porselein in te gieten.
 
Om een mal in gips te maken moeten de zijkanten goed afgesloten worden. Zo ontstaat een kuipje waarin gips kan gegoten worden.

 
 
 
 
En dan: gips maken, goed roeren, alle harde stukjes verwijderen en in het 'kuipje' over het ontwerp gieten:
 
 
 
 
Ziezo, alles mooi afgedekt met een gipslaag van minstens 3 cm. Wachten nu tot dat wat opgesteven is. Dan verwijder ik de klei onderaan, draai het geheel om en herhaal ik de hele procedure voor de tweede kant.
 
 
En die tweede kant wou niet meer loskomen van het eerste deel en van het vogeltje. Toeme!
 
Nu wachten, rust zoeken en maandag (les in de academie) opnieuw proberen. Ik bid ondertussen wat schietgebedjes en hoop dat het uiteindelijk nog goed komt. Er moet nl. nog een derde deel volgen. 
 
 
Wordt dus vervolgd!
 
 
 
 
 



Geen opmerkingen: