maandag 22 oktober 2012

groenterecyclage

Recycleren is hét woord vandaag de dag. Kleding, meubels, lampen, keukendinges, alles wordt met een kritische blik bekeken, waar mogelijk of wenselijk aan de noden van vandaag aangepast en opnieuw gebruikt .

Ik vind dat een prima zaak. Ik probeer ook te herstellen wat kapotging en gooi niet te veel gewoon in de vuilnisbak. Knopen, stoffen, meubeltjes, schroeven, onderdelen van elektrische toestellen, wat een nieuw leven kan krijgen, hoeft hier niet weg.

En toch, toen ik zo'n twee weken geleden surfend en reizend op het net in Amerika terecht kwam, geloofde ik mijn ogen niet. Deze vrouw gaf zelfs resten van groente, op haar vensterbank een afgesneden selderstronk, een tweede leven!

Dat moest ik ook eens uittesten.

Ik haalde uit de composthoop het uiteinde van de groene selder die we twee dagen voordien gebruikt hadden en stak hem in een bekertje water. Volgens de Amerikaanse zou er een nieuw selderplantje uit groeien. Ik had zo mijn twijfels, want de selder lag eerst al in het groentekraam, dan meer dan een dag in onze berging en de stronk nog eens twee dagen op de composthoop.

Maar kijk , zo ziet de afgesneden stronk er na een dikke week uit:

 
 
Er groeit een nieuw selderplantje op het oude stuk. Nee, nee, er groeien minstens twee nieuwe plantjes, want ook aan de zijkant is er groen.
 
 
Vrijdag stond er weer selder op het menu, witte selder deze keer. Ook deze stronk kreeg een plekje in een kommetje water op de zonnige vensterbank en dit is het resultaat:
 
Na twee dagen zijn de eerste groene blaadjes duidelijk zichtbaar!
 
 


Vorige week wou ik mijn geluk ook eens met een andere groente uittesten. Ik gebruikte het uiteinde van een dikke preistok. Echte blaadjes verschijnen er niet, 't is  ook een prei nietwaar. Maar de binnenste ringen komen wat omhoog en lijken te groeien. Op de foto's is het niet heel goed te zien, de zon scheen nogal fel en ik wou eigenlijk geen schaduwen.


 
 
 
Als je ook eens iets speciaals wil recycleren, hier is het recept:
  • neem de afgesneden stronk van een selder (andere groente wil ik nog uittesten)
  • zet de stronk in een kommetje of bekertje water. De stronk mag niet verdrinken.
  • zet dit bekertje op een zonnige plaats
  • wacht, wacht, wacht,...
  • hou het waterpeil in het oog en vul wat bij als het nodig is.
 
Volgens de Amerikaanse kun je na enkele weken je nieuwe selder in de grond planten.
Zo ver ben ik nog niet, maar ik leef in blijde verwachting!
 
En zou dat nu echt kunnen, dat je één keer groente koopt en dan als bij een perpetuum mobile telkens opnieuw kunt oogsten???
 
Dat zou nog eens zuinig zijn!
 
 
 
 


6 opmerkingen:

Vlinderknoopje zei

Laat zeker weten of het gelukt is!

Kaycie2112 zei

Ha gij, met tomaten gaat dat toch niet lukken denk ik :)))

omatof zei

en, al verse soep kunnen maken? Ben benieuwd hoelang dat gaat duren...

Lies(je) zei

Amai, grappig en tof zeg :-)

HansDeZwans zei

Voordat je het weet, sta je op de markt groenten te verkopen. :-)

omatof zei

hoe is 't ondertussen met uw groententuin? Al kunnen oogsten?